01
Nov
09

Fair play

Whoa!

Pidu keeb. Detsibellid väristavad kokteiliklaase. Rahvas tantsib nagu homset päeva ei tuleks kunagi. Ruumi sisenevad paar meest videokaameraga. Olles kümme minutit filminud astuvad nad sõbralikult DJ juurde ja tutvustavad ennast: “Tere õhtust, inspektor see-ja-see Eesti Politseist. Paneme nüüd selle muusika vaiksemaks. Kas teil nende lugude mängimise jaoks litsents ka on?”. Selliseid reide on Eesti klubides iga natukese aja tagant jälle tehtud. Ja seadusemurdjat ei oota alati vaid mingi rahatrahv – ette on tulnud ka 10 kuulist tingimisi vanglakaristust.  Yes yes y’all!

“Aga Tajo,” kuulen ma teid nüüd küsimas, “kuidas ma saan teha head pidu, mängida mussi ja mitte selle eest vangi minna?” Kohe seletan.

Aasta tagasi võtsin ette kõik seadused ning reguleerivad ametid ning tegin enda jaoks asjad selgeks, et hiljem ei peaks ema trellide taha pakke saatma või ei peaks autot trahvide maksmiseks maha müüma. Mis välja koorus,  oli väga kirev, vastuoluline ja kohati absurdne kogum erinevatest seadustest ja põhimõtetest. Kõige aluspõhimõte on üks: “ebaseadusliku koopia mängimine originaalteosest on keelatud”. Toon mõned näited:

  • Mängid ainult originaalplaate (CD, vinüülid) – sinuga on kõik korras. Kui asutus kus sa parajasti mängid, on kõik vajalikud muud autoritasud maksnud (jah ka klubi peab veel omakorda maksma), on kõik korras. Või vähemalt ei puuduta sind. Miinus: pead kõiki oma plaate kaasas kandma ja sured lõpuks seljavaludesse.
  • Oled teinud oma meeletust plaadikogust endale isiklikud koopiad ja mängid neid koopiaid. Plussid: saad igalt CD-lt või vinüülilt endale kõrvetada vaid selle ühe või kaks lugu, mida sa reaalselt ka mängida kavatsed. Miinus: need plaadid on juba koopiad, mida sa ei tohi esitada. Seega oled juba seadust rikkunud.
  • Ostad muusikat Beatpordist ja kõrvetad need plaatidele või mängid muusikat otse arvutist. Ka see on ebaseaduslik. Sa oled teinud serveris asuvast failist koopia (ei tee nalja), mida avalikult sa esitada ei tohi. Seega tubli, et oled ostnud kõik oma muusika digitaalselt, mängida seda ei tohi. Sama käib Seratoga mängimise kohta. Isegi kui sul on kõik need lood kodus ilusti riiuli peal olemas ja tahad oma vinüüle mitte ribadeks kulutada, ei tohi nende koopiaid mängida.

Seega mängida tohib ainult füüsiliselt kaasas olevaid originaalplaate. Kuid. Mina mängin Traktroi ja midikontrolleriga enamasti Beatpordist, Junost või mujalt ostetud MP3sid. Madis on kirjutanud endale parimad lood CD-Ride peale kokku. Check One Two poisid mängivad Seratoga. Enamus uut muusikat on pärit erinevatest blogidest kuhu lugude autorid on ise need saatnud, et au ja kuulsust koguda. Mis on lahendus?

Eesti Autorite Ühing, Eesti Esitajate Liit ning Eesti Fonogrammitootjate Ühing on välja töötanud nn. DJ-lepingu. Vastavalt sellele, kui palju lugusid sa aastas mängid, maksad neile litsensitasu:

  • 1 – 300 salvestist – 4500 krooni aastas
  • 301 – 500 salvestist – 6750 krooni aastas
  • 501 – 700 salvestist – 9000 krooni aastas
  • Üle 700 salvestise – kokkuleppel

See tähendab, et aasta lõpus saadad neile aruande, mis olid need 300 lugu mis sa aasta jooksul kokku mängisid. Ehk siis leping põhineb su enda aususel. Ning mõneti on tegu indulgentsiga: pole vahet kas sa oled iga plaadi ostnud ja oma viimased kroonid vinüülidele kulutanud või kõik ühe õhtuga torrentist tõmmanud – kui litsensitasu on makstud oled igati “puhas poiss”.

Minul on see litsents nüüd terve aasta alati igal peol kaasas olnud kotis. Tean paljusid kes ei kavatsegi sellist asja endale kunagi soetada ja samamoodi DJsid, kes on näpud juba korra kõrvetanud ja rohkem ei taha riskida. Mis teie arvate?

Loe veel:

Dzässiklubi: Meid vist vangi ei panda (27. oktoober 2009)
DJ Quest: I Gotta Right Ta (22. jaanuar 2008)
Eesti Päevaleht: Plaatide kõrvetamine viib absurditeatrisse (8. detsember 2006)

Advertisements

60 Responses to “Fair play”


  1. 1 Robert
    November 1, 2009 at 18:08

    Tsau, Tajo. Kirjutasin samal teemal hiljaaegu Džässiklubis ka ja lihtsalt infoks (olen nüüd nädal aega tihedalt suhelnud EAKO ja EFÜ esindajatega), et see DJ-leping annab loa reproduktsioone avalikult esitada ainult(!) teostele, mille tootjat, autorit ja esitajat esindavad kollektiivse esindamise organisatsioonid EEL, EAÜ ja EFÜ.

    Saatsin neile samal eesmärgil 150 loolise nimekirja (soovisin neid reprodusteerida avalikuks esitamiseks) ja tead, nad esindasid sealt nimekirjast 8(!) lugu. Ülejäänud lugude esitamine, nagu senise arutelu käigus on selgunud, on ka DJ-litsentsiga põhimõtteliselt ikkagi kriminaalkuritegu. Nad ei saa anda luba kellegi teoste reprode avalikuks esitamiseks, keda nad ei esinda (kõik remixid ja mashupid ja asjad mis kiiresti muutuvas maailmas liikumas on). Ja ainuke võimalus neid avalikult esitada on hankida kirjalik luba reprodutseerimiseks otse esitajalt-autorilt-tootjalt. Seda siis kontrollib juba politsei, kui soovib.

    Samas, kuna sa kirjutasid, et võtsid ette kõik seadused ning reguleerivad ametid ning tegid enda jaoks asjad selgeks, siis ilmselt on sul turvaline. Kui olen midagi olulist tähelepanuta jätnud või väga valesti mõelnud, siis ole hea ja viita – võibolla on teisi veel.

    Peace!

  2. November 1, 2009 at 18:16

    Okei, Robert, su jutus on iva sees.

    Ja teeb asja veel lootusetumaks. Selles suhtes et on täiesti ebavõimalik kõikide mu lugude autoritega hakata meili teel suhtlema ja kanda kaasas suurt kladet kus on sees kõikide autorite kirjalik luba oma teoste esitamiseks. Need peaksid siis olema ju veel notariaalselt tõestatud ka, sest e-maili saab ju igaüks võltsida 😀

    Mina muidugi uurisin asju aasta tagasi ja siis mulle öeldi, et see DJ leping on minu lahendus. Samas kui lugeda erinevaid allikaid, suhelda erinevate ametnikega ja DJdega, siis igaüks räägib erinevat juttu ja tegelikult polegi Eestis võimalik vist legaalselt mussi mängida muudmoodi kui seda tehti enne arvuteid – ainult originaalmaterjalid.

  3. November 1, 2009 at 18:18

    Lisasin postitusse Džässiklubi viite ka. Good read.

  4. 4 studio5est
    November 2, 2009 at 11:30

    point õige, kuid nagu robert mainis, siis suurt osa artiste (ja nende muusikat) meie autorikaitse ei esinda ning seeläbi ka neile sentigi ei kuku (loe: kõik litsentsidest jaotatav dollar jagatakse pauluste-kotkaste ja igasuguste hitivabrikute vahel). vb on lazerhausi ja räpiga natuke teised lood, kuid dubstep ja drum & bass on üsna võõras tasku neile.

    põhimõtte poolt olen igati.

  5. 5 uku
    November 2, 2009 at 15:15

    Väga tore, et postituse ära tegid. Järgnevalt mõtted, mis mul endal peaks keerlevad. Parandage mind, kui ma kuskil eksin.

    Esiteks, ise asja uurides jäi see serveri jutt mulle enne sinuga vestlemist kahe silma vahele. Kui mahti saan, tahaks selle koha seadusest üles otsida. See on ikka üsna halenaljakas – mp3 ostmisel minule eraldatud serverioriginaal kustutatakse ju nii nädala jooksul ära. Täpsem oleks ütelda, et ligipääs võetakse ära. Kui ma koopiat ei tee, siis jään originaalist hoopis ilma. Ametlik vastus oleks vist, et nii viletsaid diile ei tasu teha, et sul originaal ära haihtub 😀

    Teiseks, EPLi artikli tsitaat: “DJ näite puhul on tegemist aga äritegevusega ja see erandite alla ei kuulu.”

    See DJ litsents on üsna kallis. Ehk uutele tulijatel peavad legaalseks katsetamiseks väga kõrge mott ja väga sügavad taskud olema. Kas tõesti läheb muusikamängimine sinnamaale, et
    uue peo jaoks tuleb alati teha ka äriplaan ja investeeringute tasuvusplaan. Mitte, et äriplaanide tegemine halb mõte oleks.. aga kunsti tahaks ikka kunsti pärast mängida/esitada.

    Kolmandaks meenus mulle, et sellele EPL-i artikklile ilmunud ka ühe seaduskuuleka DJ vastus: http://www.epl.ee/?arvamus=369831

    “Kui natuke uurida, siis pole näiteks DJ-del üldse keeruline ega ka kulukas kopeerida endale käepärasesse formaati fonogrammid, artistidel taustamuusika jne.”

    Eesti Fonogrammitootajte Ühngu kaudu on tõesti võimalik mitmes formaadis muusika legaalselt ümber konverteerida. Selleks tuleb aga kasutada piraatplaatide legaliseerimismehhanismi. Sellest mehhanismist räägiti juba aastal 2002 (vt nt äripäeva linki).

    Kui panna lugusid CD-dele, on see päris kallis.

    EFÜ kodukal arvutades tuleb üksiku täis kõrvetatud plaadi hind 80 minutilise pikkuse korral 360 krooni! 25+ plaati korraga legaliseerides “odavneb” hind 240 krooni peale, mis on endiselt väga võrreldav poest ostetud originaalplaadiga. Kuid see pole kõik! Lisa sinna veel raha, mis sa kulutasid mp3-de/originaalplaatide ostmise peale! Plaaditäie mp3-de soetamine on nii 10 euri, seega veel lisa vähemalt 160 krooni. Ehk siis kokku võid vabalt maksta 500 krooni plaadi pealt.

    Siinkohal tekib küsimus – MILLINE on minu motivatsioon mp3-sid osta, kui seadus ei tee plaadilegaliseerimisel vahet piraatmp3-del ja ostetud mp3-del?

    Uuendusena saab esitada ka lugusid kõvakettalt. Saab nimelat osta vabaks valikut kõvakettal olevatest lugudest. Siit küsimus – kui seda teha, kas siis neid lugusid tohib ilma ülalmainitud litsentsita mängida? Tuleks ca 2x odavam :p. Ja samamoodi ma ei näe tiritud ja ostetud mp3-de vahel vahet tegemist. Võiks ju teha allahindlust inimesele, kes on reaalselt kaupa ostnud.

    Kokkuvõttes – praegused Eesti mehhanismid ei käi muu maailma ärimudelitega kaasas, ei soodusta kunsti arengut ning ei suuna mp3-dest huvitatud DJ-sid neid legaalselt soetama.

    EFÜ tariifid:
    http://www.efy.ee/index.php?page=95

    EFÜ mehhanismid on piraattoodangu legaliseerimiseks:
    http://www.ap3.ee/Default2.aspx?PaperArticle=1&code=2103/uud_uudidx_210309

  6. November 2, 2009 at 15:23

    Ei tea millal see “kiviaeg” lõppeb? Ma ei saa aru, mis õigus on neil nõuda tasu artistide eest, keda nad ei esinda. Huvitav, et selline asi üldse toimuda saab. Ei usu, et neil selleks mingit õigust on.

    “Tekib küsimus, miks ta üldse selle vinüüli ostab, kui ta seda niikuinii mängida ei taha?” on Vasamäe hämmastunud.

    IRV! 30 €…60 € või kallimat plaati igal võimalusel kulutada!!!

    Aga miks sa üldse ostad sellise plaadi? 😀

  7. 7 Robert
    November 2, 2009 at 15:29

    >> kõik litsentsidest jaotatav dollar jagatakse pauluste-kotkaste ja igasuguste hitivabrikute vahel

    DJ-lepingu aruandes on õnneks võimalik ise oma makstud raha ära jaotada täpselt neile kellele soovtakse. Kuid enne soovitan EFÜ esindajalt kontrollida, milliseid esitajaid nad esindavad, et mitte neile ette anda põhjust tagantjärgi küsida loa olemasolu mõne juba esitatud (aruandes esineva) loo esitamiseks mida nad ei esinda (mille avalikuks esituseks nad pole luba andnud) ja samas suurendada tõenäosust, et kirja pandud esitaja ka tasu kätte saab.

  8. 8 Robert
    November 2, 2009 at 15:33

    >> mis õigus on neil nõuda tasu artistide eest, keda nad ei esinda.

    Nende eest nad ei nõuagi midagi, kuid avalikku esitust ei luba autoriõiguse seadus nii kaua kuni selleks pole autori-tootja-esindaja kirjalikku luba. Selle olemasolu kontrollimisõigust omab sel puhul ainult politsei.

  9. 9 Robert
    November 2, 2009 at 20:24

    Huh, pole aega väga trükkida neid vastuseid siia aga…

    >> jään originaalist hoopis ilma

    Originaaliks loeb EAKO ja EFÜ ainult vinüüli ja CD-d. MP3 on ostes “õiguspärane koopia” (millele tuleb enne avalikku esitamist saada luba) ja blogist vms. pärinedes siis lihtsalt “koopia” (selle viimase litsentsiga avalik esitamine on siis ka pmst kuritegu, kui ei suuda ära tõestada, et koopia on tehtud autoriõiguste omaja nõusolekul).

    >> 80 minutilise pikkuse korral 360 krooni!

    EFÜ esindaja ütles enimkasutatavaks hinnaks 16 eeku/lugu ja oli nõus sellega mul tegema (aga neil vist mingi miinimumsumma ma saan aru ka 500 või 700 vms).

    >> seadus ei tee plaadilegaliseerimisel vahet piraatmp3-del ja ostetud mp3-del?

    Seadus teeb vahet, EFÜ lihtsalt ei kontrolli koopia päritolu enne loa andmist (EAKO sõnutsi liialt ressursimahukas protsess), küll aga võib seda teha politsei.

    Muidu ka 100% nõus, et midagi on väga valesti. Selle koopia/originaal asjas ma hakkasin praegu kahtlema. Peab vist hakkama tõesti seda seadust lugema põhjalikumalt.

  10. November 2, 2009 at 22:23

    Eestis siis: vinyl kills the mp3 industry 😀

  11. November 3, 2009 at 04:01

    Aitäh, Robert, sain natuke juba targemaks. See mp3 originaali/koopia/indulgentsi teema tahab aga jah veel uurimist.

    Kõige parem oleks õhku visatud küsimustele konkreetseid seadusepügalaid juurde panna. Kas mõni juurafänn/Wellplaydi juuratudengist fänn oskab aidata õigusrägastikes seigelda? :p

    Huvitav, kui paljud mp3-de ostmisel arveid alles hoiavad/ostetud mp3-sid blogidest ja mujalt sikutatutest eraldi hoiavad. Praktikas saab väga tülikas olema see tõestamine, et mis lugu legaalne ja mis mitte. Mina olen oma ostusid ikka väga mitmest kohast teinud.. nii mõnigi kord mõne pisileibeli bugisest veebipoest. Krediitkaardi väljavõte peaks muidugi veits aitama.

    Samuti, on keegi olukorda/praktikat välismaal tšekkinud? Vaevalt, et meie probleemid unikaalsed on.

  12. 12 studio5est
    November 3, 2009 at 11:21

    DJ-lepingu aruandes on õnneks võimalik ise oma makstud raha ära jaotada täpselt neile kellele soovtakse. Kuid enne soovitan EFÜ esindajalt kontrollida, milliseid esitajaid nad esindavad, et mitte neile ette anda põhjust tagantjärgi küsida loa olemasolu mõne juba esitatud (aruandes esineva) loo esitamiseks mida nad ei esinda (mille avalikuks esituseks nad pole luba andnud) ja samas suurendada tõenäosust, et kirja pandud esitaja ka tasu kätte saab.

    see on bullshit. sealsamas veebis seisab selgelt:

    DJ lepingu eesmärgiks on pakkuda diskoritena tegustevatele füüsilistele isikutele mugavat võimalust reprodutseerida erinevaid teoseid, fonogramme ja esitusi (salvestisi) nende avaliku esitamise eesmärgil Eestis toimuva DJ tegevuse raames.

    kui reprodutseerimise all on mõeldud vaid KOOPIATE TEGEMIST, siis ma ei näe probleemi ei vinüüli, originaal cd, cd-r’i, cd-rw, dvd, ipodi, iphone’i, läpaka, serato ega dubplate’i puhul niikaua, kui sellel oleva muusika eest on makstud.

    järgmine lõik ju ütleb selgelt:

    DJ lepingu alusel antav litsents ei hõlma tasu salvestiste üldsusele suunamise (avaliku esitamise) eest, vastava lepingu peab iga kasutuskoht sõlmima EAÜ ja EFÜ-ga eraldi.

    kui need 2 nõuet täidetud, ei ole mingit vahet, mille pealt su muusika tuleb.

  13. November 3, 2009 at 11:56

    see on üks väike ilus detail, millele studios tähelepanu juhtis: koopia mängimise õiguse eest maksad sina, aga selle eest, et teised selle koopia mängimist kuulevad juba klubi

  14. 14 Robert
    November 3, 2009 at 12:00

    Studious, su jutus on fundamentaalsed vead. Maksta võid ükskõik kellele ükskõik mille eest, aga kuni autor-tootja-esitaja või nende esindaja (kollektiivse esindamise organisatsioonid) pole sulle andnud kirjalikku luba, siis nii kaua ei tohi avalikult esitada (ka originaalandmekandjalt ei tohi).

    EAÜ ja EFÜ lepingu teeb klubi/toitlustusasutus vms ja saab sellega loa avalikult esitada ainult selles kohas ainult originaalhelikandjalt(!) teoseid ainult autoritelt-tootjatelt-esitajatelt, keda nad kollektiivse esindamise organisatsioona esindavad. DJ-lepingust rääkisin üleval pool (annab loa reproduktsioone avalikult esitada ainult(!) teostele, mille tootjat, autorit ja esitajat esindavad kollektiivse esindamise organisatsioonid EEL, EAÜ ja EFÜ).

    Loodan, et said nüüd pihta.

  15. 15 studio5est
    November 3, 2009 at 13:37

    robert, ma seletan veel. iga seadust saab tõlgendada vastavalt olukorrale. reaalsus on see, et antud juhul on tegemist alternatiivmuusikaga, mille artiste meie ühingud ei esinda. paljudel juhtudel on tegu independent labelite ja artistidega, kes pole ühegi autoriühingu liikmed. seega ei ole ju neile (peasuunast erinevatele artistidele) ka võimalik avaliku esitamise eest maksta. arvestama peaks ikka stiilis valitsevate üleüldiste tavadega ning vastavalt nendele käituma. praktikas ei hakka sult keegi iga loo kohta eraldi luba küsima ning playlisti üle vaatama. on oluline, et tegemist oleks originaalkoopiatega (see mp3 ostmine ja kirjutamine plaadile on ehk defineerimist vajav) ning makstud litsentsitasuga (loomulikult juhul, kui tegemist on artistidega, keda meie ühingud esitavad).

    ja kui sa selle teemaga juba tegeled, siis küsi, miks nad neid sinu 142 artisti ei esinda? kas tegu on sellega, et artistid ei kuulu ühingutesse või millegi muuga?

    ei maksa üle reageerida selle asjaga.

  16. 16 FE
    November 3, 2009 at 20:08

    tuleb välja, et mängid top100 dj’d või oled illegal aga karistuse vältimiseks mängid vinüüle. Aga see 4.5 tonnine makse on ebareaalne (miks just 300 ja mitte 200). Siin võib tõesti palju rääkida…
    Ega see on üldse probleem bedroom-dj’de jaoks. Mis tahaks öelda on pigem suhtumine asjasse. Mina mängin peamiselt need lood mis ainult vinüülil väljastatud tähendab isegi mitte cd’del… võib olla sellepärast, et selle formaadi kopeerimine on võimatu ja ei mängi rolli kui näiteks lased endale dubplate’i teha – nad ei küsi isegi kelle oma see looming on! Eestis ei ole ju vinüüli tootjaid. Lihtsalt, nii on süsteem kujunenud. Aga mp3’l on oma tee mis on paljudele praegu lähedane samas kui vinüül oma eelise kaotab.

  17. 17 mowka85
    November 3, 2009 at 20:58

    See süsteem on välja arendamata, nii meil, kui ka suurem osa mujal maailmas. Peaasi, et sul oleks originaallooming ja koht kus mängid plekiks muusika mängimise eest regular fee`d. Kui siin pilli hakata lõhki ajama siis vist kaoks isu plaate mängida. Kes tahab see mängib vinüüli, kes tahab see MP3, oma valik.

  18. 18 buugi
    November 4, 2009 at 13:28

    Kas keegi teab kedagi, kes on cdr-ile põletatud ostetud mp3-e mängimise eest trahvi saanud?

    Tajo, mille eest see 10 kuud tingimisi oli?

    Kui nad hakkaks seadusel näpuga järge ajama nii, nagu Robert on seletanud, siis, vähemalt pidude osas, võivad alternatiivklubid (Krahl, Maailm jne) uksed peaaegu et kinni panna. See tähendab, et kaob mitukümmend töökohta, riigile mitu miljonit maksutulu ning kindlasti süveneb sotsiaalne kriis ja rahvas hakkab tänavatel mässama.

    Siis astub üks maksu- ja tolliameti ametnik(MTA) (või vähemalt linnavalitsuse ametnik või keegi politseist, kes on just rahutustelt tulnud) EAKO/ EFÜ ametniku juurde, paneb käe õlale ja küsib, mida sa ometi teed?

    Hiljuti oli üks suurem reid nii Tartu kui Tallinna klubides, kus MTA ametnikud püüdsid tuvastada ümbrikupalga maksmist ja võimalikke käibemaksurikkumisi. Eesmärk on ikka sundida ettevõtteid seaduslikumalt tegutsema (loe: korralikumalt (st rohkem) makse maksma). Aga kas keegi teab, kas näiteks selle reidi ajal mõnda dj-d puudutati?

    Aga tagasi selle EAKO/ EFÜ ametniku juurde. Ta vastab, et “kontrollin seaduste täitmist, nagu kord ja kohus”. Ta aga jätab ütlemata, kuidas talle need noored “alternatiivset” muusikad mängivad noored (ennast dj-deks julgevad veel kutsuda) tegelikult üldse ei meeldi, ning selline üks õige dj peab ikka olem nagu näiteks Allan Roosileht kunagi. Sest üks hea pidu on ikka siis, kui mängijas käib ansambel Apelsini tsee dee (või öö poole Autohitt 3) ja inimesed tantsivad polkat.

    Kuuldes seda vastust, hakkab MTA ametnikult parem silm ja parem suunurk kordamööda kergelt tõmblema ning ta on avaliku teenistuse salajase koodeksi alusel sunnitud EAKO/ EFÜ ametniku rinnakorvi peal kasutama viie hoobi südamerabanduse võtet. Esimest korda nägi salajase koodeksi vanematekogu seda võtet Kill Bill filmis ja neile hirmsasti meeldis see. Seejärel pidid kõik keskastme ametnikud selle ära õppima, käies koolitusel, mida varjati nime “suhtlemine avalikkusega A ja O” all.

    Kui EAKO/ EFÜ ametnik nagu liivakott maha kukub, siis vaatab talle MTA ametnik veelkord väriseva silmanurgaga pilgu ning lausub: “Bitch..”

    Juhtumit järgneval päeval saabub EAKO ja EFÜ kontoritesse faks, milles on kirjas, et vastavad asutused likvideeritakse. Lahendusena taheti alguses panna Maksu ja Tolliameti Vasknarva osakonna keldrisse 2 šimpansit sama tööd tegema, kuid otsusest taganeti viimasel hetkel. Selle asemel arendas Kodakondsus- ja Migratsiooniameti nähtamatul ülemisel korrusel asuv superajuga Suur Lätlane (kes varastati 2008 kevadel selsest riigikantseleist, peale mida hakkas Lätis kõik allamäge minema ja on praegu nagu on. Eesti masu tekkis sellest, kui Suur Eestlane käis Hiinas puhkusel aga ta on nüüd tagasi, olge mureta) poole tunniga välja ühte serverikappi mahtuva andmebaasi, uue reeglistiku ning sda haldava süsteemi, mis vaigistab igasugused rahutused üle Eesti kõigest hetkega ning “alternatiivset” muusikat mängivad Dj-d saavad ausalt, ametlikult ja legaalset head muusikat edasi mängida. Vastavad seadusedki (neid on 21) või siis seadusemuudatused (14) võeti Riigikogus juba vastu.

  19. November 4, 2009 at 13:38

    hahahahaha madis. pill täiesti lõhki.

    aga see 10 kuud tingimisi artikkel:

    Raja kultuurimajas diskot läbi viinud DJ sai vabadusekaotuse tingimisi

    3. oktoobril toimunud Jõgeva Maakohtu istungil otsustati DJ Vladimir Svätskit karistada teoste piraatesituse eest kümnekuuse vabadusekaotusega tingimisi.

    Eelnevalt on teda halduskorras kahel korral karistatud, kuid mitte autoriõiguse seaduse rikkumise eest. Kohtuotsust ei pöörata täitmisele, kui Svätski ei pane ühe aasta jooksul toime uut kuritegu. Talle määrati ka kriminaalhooldaja ja temalt nõuti riigituludesse 1600 krooni sundraha.

    Kohus tuvastas, et Vladimir Svätski korraldas 17. augustil Raja kultuurimajas ürituse, kus ta esitas tehnika vahendusel avalikult muusikateoseid, omamata antud tegevuseks kohustuslikku Eesti Autorite Ühingu poolt väljastatud lepingut. Oma käitumisega rikkus Vladimir Svätski autoriõiguse seadust, see on autori ainuõigust lubada ja ka keelata oma teost kas elaval viisil või tehniliste vahendite abil ette kandes avalikult esitada.

    Seaduse järgi lubatakse autori teose kasutamist teiste isikute poolt ainult autori poolt oma varaliste õiguste üleandmise (loovutamise) teel või loa (litsentsi) alusel. Samal teemal, kuid teise rõhuasetusega kirjutas Vooremaas nr 104 Jaan Lukas (“Kasepää vallavolikogu esimees pääses umbusaldusest”).

    Siis kirjutas Vooremaa: “Kasepää vallavolikogule ja Eesti Riiklikku Autoregistrisse on saabunud ka Jõgeva Politseiprefektuuri Mustvee politseijaoskonna juhtivkonstaabli Valentin Kekiševi kiri, milles on öeldud järgmist: “17. augustil kella 11 paiku kontrollisime koos kolme Mustvee politseijaoskonna töötajaga Raja kultuurimajas läbiviidavat diskot. Sissepääsupiletid olid valmistatud ilma seerianumbriteta. Ürituse korraldajal Vladimir Svätskil puudusid ürituse läbiviimiseks igasugused dokumendid. Fuajees töötaval baaril, kus korraldasid tööd Vladimir ja Nikolai Svätski, puudus kauplemisluba ja alkoholimüügilitsents””.

    Teatavasti oligi antud asjaolu üheks ajendiks, mille alusel esitas viis vallavolikogu liiget tookord volikogu esimehele Anatoli Bõstrovile umbusaldusavalduse. Talle pandi süüks, et volikogu esimees ületab Raja kultuurimaja rendile andmisel ametipädevuse piire. Umbusaldusavaldus kukkus aga läbi.

    RAIVO SIHVER

  20. 20 buugi
    November 5, 2009 at 15:12

    nii et 10 kuud saavad vene päritolu paadunud ambaalid

    lisaks oli see enne valimisi ja tänu rendile andjale kuidagi poliitilise maiguga

  21. 21 onu tom
    November 5, 2009 at 21:18

    et siis ma päris kõike ka teie juttu ei lugend 😉 aga on veel üks konks
    kui ostad mp3 siis saad ostes ka selle kohta litsensi erinevatel poodidel on need erinevad
    põhiline on see,et personal use kuni cr ri koopiate tegemise lubamiseni ja siit järeldub minu arust selline mõttekäik
    kui koht maksab avaliku esitamise eest nii autorikaitese kui fonomeestele ja sul on ostetus kraam
    mis on ju sama mis cd gi personal use ;tegelt siis peaks ok olema
    aga muidugi nii pole ,sest seadused on 2002 vastu võetud ja siis polnud mp3 poode olemas veel
    s.t. tuleks seadust muuta-kaasajasteda
    pöörduda õiguskantsleri poole

  22. 22 Robert
    November 6, 2009 at 12:11

    EEL esindaja saatis jube hea vastuse praegu. Sisu oli umbes selline, et kui mõni peol esitaja mugisema tuleb, et miks mul ta avalikuks esituseks luba pole, siis saatke meile 🙂

    EAÜ jurist praegu käis välja mingi sellise mõtte, et kui plaadikogu on “suur”, siis EAÜ töötajad tõenäoliselt ei viitsi öelda, keda nad sealt kogust esindavad (eesmärk saada teada, keda nad ei esinda, et neilt siis lube hankida).

    Suht nagu ja, kisub keeruliseks.

  23. November 6, 2009 at 19:05

    Tuleb vaikselt meelde üks lugu Tallinna autosõidueksamist – kui Viru hotelli ees sõidad nii nagu teised, 70 km tunnis, kukud eksamil läbi kiiruse ületamise eest. Kui sõidad korralikult 50 km/h siis kukud läbi kuna takistad liiklusvoolu 🙂

    Ehk siis praegu tundub, et kui tahta saab DJd alati karistada.

    Ahjaa Onu Tom: minumeelest korra on eesti suuremad DJd autorikaitsjate ja autorite esindajatega koos maha istunud ja rääkinud nendest asjadest. Praeguseks oleme jõudnud siis siia etappi, ehk asjad lähevad tulevikus paremaks. Diskussioon näitab, et probleem on ju olemas.

  24. November 10, 2009 at 19:59

    Vabandust et ei joudnud koiki olemasolevaid kommentaare labi lugeda aga kas siis on ka ebaseasduslik Eestis mangida digitaalset muusikat klubides kui sul on naiteks Juno voi Beatport invoice/arve ette naidata (mis peaks ju toestama et sa oled need lood ostnud)?

  25. November 10, 2009 at 20:02

    jap, see on ebaseaduslik. tegu on serveris asuva originaalfali koopiaga. ja koopia mängimine on keelatud.

  26. November 10, 2009 at 21:36

    Wow siis kyll paris karm situatsioon kas mitte.. isegi Saudi Araabias on raskem seadust rikkuda hehee. Eks ma vist olen sunnitud dinosaurusekasti endaga kaasas tassima kui sealpool mangimist on(:

  27. 27 buugi
    November 11, 2009 at 00:20

    ma teen ettepaneku hakata allkirju koguma ja seega tekitada tõsine huvigrupp, mida seadusandjad ei saa eirata, et seadustada netipoodidest ostetud muusika (mida saab ostutšeki alusel tõestada) või ostetud CD-dest või vinüülidest omal käel tehtud koopiate mängimine.

    teiseks, teen ettepaneku mõelda välja lihtsaim lahendus, kuidas neid allkirju koguda.

  28. November 11, 2009 at 00:22

    madis – eesti poliitilises ajaloos pole vist ükski allkirjade kogumine midagi muutnud?

  29. 29 buugi
    November 11, 2009 at 02:44

    no siis peaks selle salajase viie löögi südamerabanduse võtte ära õppima ilmselt

  30. November 11, 2009 at 13:25

    Ma leian ka et selle seaduse eest vastutavad inimesed peaks ennast asjadega kurssi viima veidi. Nagu eelnevad lugejad siin mainisid, igasugused digitaalsed DJ vahendid nagu serato,traktor jnejnejne on muutunud maailmas standarditeks ning kui nende kasutamine pohiomotteliselt illegaalseks teha, siis on tegelikult artistid ja leibelid need kes kaotavad kuna inimesed ostavad vahem nende muusikat.

    Raakimata siis kasvuhoone gaasidest jne, mille tekitamist digitaalsel kujul muusika myyk aitab vahendada. Eesti tavaliselt kiidab ennast kui Euroopa tehnoloogilises eesotsas istujat, aga see….. ju siis ei ole politseil ja kohtunikel midagi muud teha.

  31. November 11, 2009 at 13:39

    kamoon, kedagi ei huvita ju. palju on eestis tõsiseltvõetavaid DJsid? mingi 50 ringis? üks autorikaitseametnik ei viitsi küll sellise väikse asja pärast ennast liigutada pakun ma.

  32. November 11, 2009 at 14:11

    Ma arvan, et ametnike liigutamismotivatsiooni saab suurendada osava PR-kampaaniaga.

    Tuleb mõni valedest seadustest tingitud loll juhtum kogu ühiskonna jaoks oluliseks teha. No kasvõi uurida vastuolu põhiseadusega. Või siis lasta EAÜ-l mõni jõhkralt kuulus DJ oma serato eest kinni võtta. Orgunnida see nii, et muusika jääks seisma ja see jääks publikule meelde. Õhtulehele pealkiri välja mõtelda. Ning seejärel seletada, kuidas see seadus ebaloogiline on. Kohe juurde lisanduv allkirjakogumine poleks ka paha mõte. Tuntud muusikud selle eest rääkimas..

    ehk kui on soovi asju muuta, tuleb natuke mõne PR-tudengiga brainstormida ja plaan kokku panna :).

  33. November 11, 2009 at 15:31

    Eestis on juba vähemalt üks kuulus DJ niimoodi maha võetud. Muusika vait ja arvuti võetakse käest ära. Tingimisi karistus peale. Nimesid ei nimeta, kes teavad keissi need teavad.

  34. November 11, 2009 at 17:32

    Praktika näitab siis, et märtrimaterjaliks loostust on 😉

    Aga tõesti. Kõigepealt peavad DJ-d endale näkku vaatama, et kas kõik nende poolt mängitav kraam on üldse vähemalt ühes formaadis legaalselt soetatud. Ma defineeriks seda nii, et kui lugu on võimalik osta, siis selle ettemängimiseks selle ise ostma.

    Kui järgmine kord selle kriteeriumi täitnud DJ “piraatluse” eest maha võetakse, siis toimugu see suure PR-pauguga. Hea on see pauk mingil määral ette valmistada. Leppida kokku sõnavõtmise osas tuttavate ajakirjanike, DJ-de ja arvamusliidritega; vaadata allkirjakogumise lahendused juba ette välja etc etc. Nii saame järgmise juhtumi võimalikult hästi enda kasuks ära rakendada.

    Mis arvate?

  35. November 11, 2009 at 17:37

    davai uku, me tellime järgmisele music so hotile reidi. sina siis valmista muu PR pakk ette 🙂

  36. November 11, 2009 at 19:30

    Ma ei pea end nii suureks nimeks, et minu seti mahakillimine mingit mõju ühiskonnale omaks 🙂

  37. 37 Robert
    November 11, 2009 at 21:19

    Praegu iseenesest lahendus ju olemas see, et 16 kr eest loo kohta saab õiguspärasest objektist tehtud repro (lepime nii kokku, et ostetud MP3 kvalifitseerub) avaliku esitamise õiguse (mis tegelt on siis avalikuks esituseks repro tegemise õigus). Ebaproportsionaalselt kalliks ta ju läheb, kui nii hüpe kohe, et muidu niisama kuidagi saanud aga nüüd äkki kokku 50+ kr loo kohta.

    EAÜ jurist viimases kirjas (ma pole nüüd tükk aega viitsind sellega jälle tegeleda) väljendas umbes selliselt oma mõtet, et kui peopaigal on EAÜ leping ja toorikuid ei paista, siis kedagi ei näpita üldiselt rohkem, et kas plaat on ikka EAÜ poolt esindatud jne. Ilmselt siis see DJ leping on ka ikkagi suht protective – et kui see on olemas, siis ka keegi rohkem väga ei süvene, mis konkreetselt nt arvutis on (seda enam, et arvutis olemine isegi ei oma tähtusust vaid kas seda avalikult esitati – juba keerulisem keiss). Et see on lahendus hustle’i vastu küll (elimineerib mingi osa potentsiaalist) aga ideoloogiliselt mingit sisu nagu ei oma ja seaduse täitmise seisukohast väga korrektne ei ole.

    Sellises olukorras, kus teoreetiliselt on lahendus olemas (mis sest, et jube ebatäiuslik), vaevalt praegu nii väikest hulka inimesi puudutav küsimus avalikkust üldse huvitab.

  38. 38 buugi
    November 12, 2009 at 15:33

    Avalikkust ikka peaks see huvitama, kui mitte otseselt, kuid kaudselt ikka.

    Nagu Sim ütles, peab Eesti riik ennast justkui infotehnoloogiliselt eesrindlikuna, kuid see on üks valdkondasid, kus oleme maha jäänud. Isegi, kui lugusid on võimalik “legaliseerida”, siis võtab see küülaltki kaua aega. Mulle meeldib mängida uut ja värsket muusikat. Üks sõber ütles hästi, et ta tuttavad dj-d on nagu sõltlased, kes saavad uute lugude ja helide avastamisest justkui mingi laksu. Selle pärast nad iga päev uue otsimisega tegelevadki. Praegu on muusika tänu tarkvara arengule ja kättesaadavusele ning internetile nii kiires arengus. Minu peamine motivatsioon muusikat mängida on üritada selle “laineharja” peal püsida ja pidulistele tutvustada oma avastusi. Praeguse seadusandluse järgi on see seadusevastane ning uue muusika esilekerkimist ja esitamist salvestatud formaadis üritatakse justkui igati takistada.

    Riik peaks olema ikka inimeste jaoks ning seadused riigis elavate inimeste tegevuse reguleerimiseks. Mitte nende tegevuse takistamiseks vaid, et vaidluste puhul õiglus jalule seada.Praegune seadusandlus ei ole õiglane. Isiklikult arvan, et inimene, kes valdkonna regulatsiooni eest vastutab, et ole oma tööga hakkama saanud.

  39. 39 buugi
    November 12, 2009 at 15:45

    Ma rääkisin ühe tuttavaga ühes ajalehest, kes lubas teemat järgmisel koosolekul arutada. Lisaks rääkis vist ka Mowka kellegiga, et see probleem saaks laiemalt teadvustatud.

    Mulle tundub, et oleme küllaltki põhjalikult olemasolevat seadusandlust uurinud, kritiseerinud ja selle raames üritanud leida lahendusi, kuidas mängida artistide muusikat, keda EAKO ei esinda, mis on netist ostetud, plaadile kõrvetatud.

    Nüüd võiks aga mõelda mingisuguseid lahendusi, milline võiks uus seadusandlus välja näha ja seeläbi üritada EAKO-le ettepanekuid teha olukorra parendamiseks. Esimesena võiks seadustada kohe koopiate mängimise, mille originaali olemasolu saad tšeki alusel tõestada.

  40. 40 Q
    November 18, 2009 at 05:15

    oo nii tore, et te ka räägite sellest! idiootsuse vastu peab võitlema ja. me siin võtame jälle natuke ette just seda.

    kunagi kirjutasin ka, kui see teema üles tuli siin klubides http://quest.hiphop.ee/blog/2008/01/i-gotta-right-ta.php

    a kicker ka teile, millest siin pole veel räägitud: kui eel-iga see leping teha et 300 lugu reprodutseerida ja 4500 eeku maksta.. siis kui aasta läbi, siis maksad uuesti 4500 eeku nende samade 300 loo eest, mida sa oled ühekordselt endale arvutisse reprodutseerinud. fantastiline müstika.

    fight the power, tra.

  41. November 18, 2009 at 12:01

    a janno sa ei maksa selle eest et sa paned lood arvutisse vaid selle eest et sa neid esitad? kui sa nt madonna – like a virgin mängid aastas 300 korda siis selle eest maksadki 4500 eeki.

    ja hea et sa sellele blogiloole linkisid, ma otsisin seda enne nagu hull, et loo lõppu linkida.

  42. 42 Q
    November 18, 2009 at 17:57

    a ei ei, selle lepingu järgi ikka 300 erinevat lugu. et esitada võib neid nii palju, kui tahad.

    eeldusel, et siis klubi on maksnud eaüle ja efüle vms

  43. 43 Conflict
    November 20, 2009 at 09:53

    Minumeelest on ka need seadused täiesti absurdsed ja sunnivad dj-d nö katust maksma.
    Kuidas näiteks on reguleeritud nende lugude esitamine, mis sa oled otse esitajalt saanud ja pole veel ühegi leibeli alt välja tulnud.
    Minu nägemuses võiks asi välja näha vastavalt süütuse presumptsioonile.
    Ehk siis mitte dj ei pea tõestama, et tal on kõik legaalne, vaid politsei või kes iganes tõestagu ära, et ei ole!

  44. 44 Conflict
    November 20, 2009 at 13:40

    Ja mis puutub sellesse, et originaal saab olla vaid serveris, siis saaks legaalselt mp3 mängida vaid serverist striimides?
    Pealegi on ka serveris olev fail ju koopia. Originaal on ju vaid loo tegija arvutis, kõik ülejäänud on juba koopiad. Järelikult propageerivad kõik mp3 poed, sealhulgas ka muusika24, piraatlust.

  45. 45 Chris
    November 20, 2009 at 18:39

    Ebanormaalne värk. Samahästi on ka ostetud cd’d ja vinüülid koopiad.

  46. 46 Taavi
    November 20, 2009 at 18:53

    People go go go go big money 30 you 70 us.

  47. 47 SCK
    November 22, 2009 at 05:30

    Aga siis võiks need seadused ka uuendada keegi vastavalt sellele, et ostan loo, maksan selle eest, tsekk tuleb meilile, korras, lähen peole mängin plaati. Milleks peab DJ uurima ja sebima ja oma aega kulutama et keegi kuskil teaks ja aru saaks kas on tegu piraadi või teatud web’ist ostetud ja selle eest makstud rajaga. Pangu siis vabsee eestis kinni beatport näiteks? Sest krt kui on saadaval mingi koht kust saab osta ja seal lehel selle kohta mingit infot pole mulle sobilikus keeles näiteks, siis sorri vaan peeter paan, milleks ma pean lisatööd tegema ja uurima ja puurima kas ma ikka ei riku seadust. Kui me oleme sellises keskajas siis peaks äkki yldse ära keelama. Jube kui keeruliseks ja DJ vaenulikuks ikka asi tehakse – tüüpiline eesti värk. Aastaid on teada et on olemas näiteks beatport, legaliseeriks ära kooskõlas eesti seadustega, AGA ei, inimest on vaja nöörida, igatmoodi karistusi selga väänata, et aga saaks riigile raha. Häbi peaks olema …

  48. 48 buugi
    November 23, 2009 at 03:14

    … sest üks- kaks inimest ei ole viitsinud, tahtnud, saanud, osanud oma tööd teha. ma olen täiesti kindel, et nad on probleemist teadlikud, kuid on selle lahendamist eri põhjustel edasi lükanud. mulle tundub, et lahenduskäik näeb ette teatavaid kompromisse rahavoogude siisevoolus ja parandustest on kodaniku kahjuks loobutud.

  49. 49 Mikk Raudsepp
    November 24, 2009 at 14:56

    hmm.. aga kui ma mängin seratoga seda mp3, mida ma ostsin ntx itunes-st või junost, siis ma mängin seda originaal koopiat, mille ma endale ostsin ju. me ei tee sellest kuidagi koopiat ju.. või mis?

  50. 50 Q
    January 20, 2010 at 15:33

    itunesi või juno serverist enda arvutisse salvestamist käsitletakse ka kui koopia tegemist. tuleb nii välja.

  51. January 20, 2010 at 15:41

    jap. sest sa teed serveris asuvast originaalist enda kõvakettale koopia. ulme.

  52. 52 Sim
    January 20, 2010 at 16:50

    Huvitav kuidas politsei valismaiseid esinejaid kohtleb? Kas on olnud situatsiooni kus keegi, kellele makstakse yhe ohtu eest naiteks EEK20,000-30,000, on pidanud oo politseijaoskonnas veetma?:D

  53. 53 Sim
    January 20, 2010 at 16:51

    Ma lolli peaga mainisin seda seadust kolleegidele ja nyyd koik kardavad Eestisse mangima minna!

  54. 54 tiith
    January 20, 2010 at 17:18

    Ehh, see järelvalve nii hull ka pole..

  55. 55 Sir Ehala
    January 20, 2010 at 17:35

    eeeem no vaevalt, nad ikka mingi mängivad spioone ja koguvad andmeid ja siis mängivad agente kui klubisse sisse tulevad 😀 no worries suht surely ( kolm korda üle õle muidugi selle peale)

  56. January 20, 2010 at 17:39

    ok nyyd mul tekib paranoia et ykskoik kes puldi ligi tuleb on potensiaalne agent:D

  57. January 20, 2010 at 18:41

    Kustutage siis see teema ära 😀 Ma usun, et Agendid on need, kes tulevad ja küsivad David Guetta “Sexy Chicki” või 50 Centi ja pärast kannavad kõrgematele bossidele ette, kes tulevad siis oma kirjutatud plaadiga ja käsevad lugu mängida, kui ei mängi saad lõuga ja kui mängid oled “mustas nimekirjas”

  58. January 20, 2010 at 19:02

    siis tuleb osta 50 cent ja guetta “sexy chick” vinyylid et ei laheks onge otsa;)


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s


Well Played, Sir

Muusikablogi muusikasõpradelt muusikasõpradele. Kui sul on mõni omatehtud lugu, remiks või miksteip, mida tahaksid siin promoda, siis kirjuta meile: wellplayedblog@gmail.com

Statistika

  • 184,841 lööki

%d bloggers like this: